torsdag 21 november 2013

En hunddag

Det är väldigt skönt att bocka av saker på sin "Att göra-lista". Idag har jag kunnat bocka av trimning av båda hundarna. Smilla är ju nytrimmad men eftersom hon ska ställas ut på söndag igen så ville jag se över henne och fixa till lite. På Ester var det huvud, hals och framben kvar och det var ganska enkelt denna gången eftersom hon det inte var så länge sedan jag tog där sist.

Nu är i alla fall båda klara och jag är nöjd med resultatet. Jag har även plockat bort trimbordet och ställt undan det för att snygga till där nere och ge plats för kommande julsaker. På tal om julsaker, det ska bli väldigt intressant att se om vi kommer få ha tomtar, julgran etc i fred i år. Vi har ju en liten klåfingrig hund som just nu inte kan låta mycket vara. Hon har verkligen kommit igång med att sno leksaker, kläder, legobitar, skor, ja allt man kan tänka sig. Hon har endast tuggat sönder några småsaker men jag litar inte på henne i den frågan.

Förutom trimning så har vi gått en sväng i skogen och aktiverat oss med lite träning inomhus. Det är så regnigt och råkallt ute så jag nöjde mig med en promenad och valde att sköta träningen i köket. Med Ester blev det avlämning av apport (vilket jag har valt att hon ska göra framför) och sedan in och sitta rakt vid sidan. Tränade detta som två olika moment eftersom det är sådana finjusteringar som jag vill komma åt. Efter det fick hon städa, vilket innebär att plocka upp alla hundleksakerna och lägga i korgen där de hör hemma.

Smilla som blivit duktig på att sitta bredvid och titta på när Ester tränas blev alldeles till sig när vi kom till den sistnämnda aktiviteten. Det blev lite för mycket för henne och hon som var uppbunden i koppel slängde sig hit och dit.

För Smillas del blev det ligg och ligg kvar, fot in vid sidan och apportering. Med apporteringen har vi dock hamnat i en svacka så vi tar en paus där och har påbörjat inlärningen av "hämta". Hon ska då hämta ett föremål och lämna av det till mig. Att lämna av har inte varit hennes grej utan snarare att hon stuckit med föremålet men efter ett par gånger i koppel så tror jag hon förstod var det gick ut på. Det ska vi fortsätta med imorgon.

Nu tror jag hundarna är ganska nöjda för idag och det passar bra eftersom jag ska iväg och träffa en kompis om en stund. Claes och Vilmer ska vara kvar hemma och förhoppningsvis får dem det ganska lugnt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar