måndag 4 februari 2013

Viktmanschetter

Idag lämnade jag och Ester Vilmer på dagis kl 9 och sedan tog vi bilen till Chalmers golfklubb för att promenera. Det var inget vidare väder men det blev en ganska härlig tur ändå. Strax över 0-gradigt och en blandning av regn och snö kom över oss men vad gör väl det.

Vi gick i alla fall runt på golfbanan och även in och ut i skogsdungarna runt om. Där klarade man sig lite bättre ifrån nederbörden men vi var ändå ganska våta när vi åkte hemåt igen.

Väl hemma så hade jag en halvtimme kvar innan jag behövde bege mig till jobbet och då passade jag på att testa de nyinköpta viktmanschetter på Ester.

Under det 1,5-året hon var sjuk och framför allt under det halvåret hon gick på kortison så tappade hon väldigt mycket muskler. Inte bara på huvudet och i ansiktet utan även på hela kroppen. Det är en utav de många dåliga sidorna med kortision (muskelnedbrytande) men eftersom det ibland är nödvändigt så har man inget val.

Tanken var att Ester skulle få börja simma i höstas men eftersom hon blev sjuk igen så har jag skjutit upp det. Har tänkt att prova på det lite längre fram i vår och ville nu testa dessa viktmanschetter istället.


Man börjar med att lägga på 1 gram per kilo kroppsvikt (20 g för Ester vilket motsvarar 2 st 5-kronor) på varje ben. I två veckor ska vi koppelpromenera i 15 min med dessa och sedan öka till 2 gram per kilo kroppsvikt i ytterligare två veckor.

Man kan sedan öka tiden eller öka vikten något men jag hoppas man ska kunna se/märka lite resultat efter en månad eller så. Ester är ju en ganska liten och nätt springer så någon muskelknutte är inte tanken att hon ska bli.

Under denna vinter har hon faktiskt börjat muskla på sig lite igen och det känns bra. Tror allt racande i snön har gett en del och även att hon förhoppningsvis är helt frisk igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar